Stigning i annoncekroner til sociale medier – Glem ikke Google

Forfatter | Skrevet iFeatured, Smartphones No comments

Dette indlæg er sponsoreret og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter.

For nogle år siden virkede det til, at stigningen af apps var ustoppelig. Med smartphones og tablets limet fast til håndfladen, syntes konsekvenserne for marketingfolk klar: Eftersom forbrugerne begyndte at tilbringe mere tid i apps og på sociale medier, på deres mobile enheder, stod det klart, at det var her, marketingfolk måtte til at lægge deres annoncekroner og investerer alle deres digitale resurser.

Når de mest populære apps konkurrerer om vores opmærksomhed er de sociale medie-giganter, som vel nok toppes af Facebook, også begyndt at kigge i denne retning, hvilket forklarer, hvorfor IABs seneste tal viste en 45% år-til-år stigning i annonceudgifter til netop sociale medier, herunder størstedelen til annoncering på facebook.

Men mobil og sociale medier er kun én side af medaljen, og marketingfolk har ikke råd til at forsømme de dele af nettet, hvor så mange af os stadig bruger så meget af vores tid, nemlig på internettes ultimative startside, Google.

Det er her, vi starten vores færden, her vi spørger, søger og ikke mindst finder det, vi leder efter. Søgemaskinerne (eller blot Google) besidder en magt der får os til at tilføje nye termer til vores ordbog – for hvornår har du sidst “googlet noget”?

Det famøse søgeresultatsider i Google giver da også brugerne værdi, sammenligner vi med andre søgemaskiner – det er i hvert fald konklusionen der ofte drages, når marketingfolk diskuterer dette: Google er ganske enkelt enestående, når det kommer til at levere relevante søgeresultater.

Selvom disse er præget af manipulation gennem SEO, herunder Linkbuilding, er det som om, at Google alligevel har opdraget ejerne bag indholdet til at lave det så godt, at det danner et brugbart resultat for brugerne. Viser det sig ikke brugbart, er Google lige så gode til, at få det frasorteret igen. User engagement data kan nemlig være et essentielt punkt for, hvor godt eller dårligt du ligger placeret i søgemaskinerne.

Google har dog sine egne metoder til at få forretningen til at løbe rundt. Du har nok gættet hvad – Google AdWords. Dette er Googles ubetingede største indtægtskilde, og den absolutte grund til, at Google er en så enestående på sit område. Du kan læse mere her, om Google AdWords.

Smid en kommentar