Dagligdagens handel rykker online

Vi danskere får generelt mere og mere travlt, og i vores dagligdag kan det være svært at få alting til at hænge sammen med arbejde der skal passes, børn der skal hentes, rengøring der skal klares og alt andet der skal til for at få en husholdning til at hænge sammen.

Det er ikke nogen hemmelighed, at flere og flere af vores indkøb er rykket online. Tøj, sko, rejser og lignende er forlængst rykket fra butikker og online, hvor butikkerne har mulighed for at have et kæmpe udvalg, da kunderne ikke behøver at kunne se alle varerne.

I de senere år er der også sket en stor ændring i hvordan vi handler dagligvarer, hvor store kæder er begyndt at levere varer ud til private kunder. Nemlig.com var blandt de første, der har fået rigtig stor succes med at sælge alt fra smør og rugbrød til kød og vin. Lige præcis kød og vin er faktisk noget af det der har meget vind i sejlene. Der var en gang hvor man besøgte sin slagter, hvis man ville have et godt stykke kød, nu er kvalitetskød ikke længere end et klik væk.

God vin var også noget man fandt hos specialforretninger en gang, nu stormer webshops som vildmedvin, vinmedmere, vindoro, andrupvin, vinpalle, laudrupvin og lignende frem med store online offensiver, der skal få os til at handle mere på nettet.

For nyligt er Coop også begyndt at tilbyde kunderne at få bragt deres dagligvarer. I en begrænset periode har man endda kunne få leveret ganske gratis, hvis man bestilte for over 500 kroner. Noget der uden tvivl er sket for at yde en ekstra service til kunderne og ikke mindst for at stjæle kunder fra Nemlig.com.

Det menes stadigvæk at det er langt under 10% af den samlede handel af dagligvarer, der købes online, men der er nok ikke den store tvivl om, at dette kommer til at ændre sig i fremtiden, og at vi vil se mere og mere af det i de kommende år. Ikke mindst i takt med at smarte køleskabe rykker ind i vores hjem, og på sigt selv kan bestille varer der mangler, såsom mælk, yoghurt og lignende.

 

 

Skriv en kommentar