Dampende politiker tager nettet med storm

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Internettets veje er forunderlige, og nogle gange vækkes tidligere historier til live igen, men indgår herefter i en ny kontekst. Dette er også tilfældet med det stykke grafik, som spredes over internettet lige nu. Grafikken viser en politiker, som ryger i det amerikanske senat og fortæller om, at hans mærkesager er bedre lovning omkring gaming – Men er det nu også tilfældet?

Nej, det er faktisk ikke tilfældet. Duncan Hunter, som er afbilledet med en e-cigaret i munden, er en californisk valgt politiker, hvis mærkesag er e-cigaretter og retten til at bruge dem hvor som helst. Historien som faktisk relaterer sig til billedet, er historien om, hvordan han i bedste provokerende stil trak sin e-cigaret frem og begyndte at ryge midt under høringen. Høringen i senatet omhandledede reglerne for, hvorvidt passagerer må benytte deres e-cigaretter og e-væske ombord på fly i amerikansk luftrum.

Hele pointen med seancen var, at vise, at rygning med e-cigaretter slet ikke er farligt, ikke generer og ikke bør forbydes. Og den handlede bestemt ikke om hverken gaming eller andet fritgørende. I virkeligheden er Duncan Hunter en meget konservativ politiker.

Fra lobbyist til internetmeme

Hvordan kan en konservativ politiker tage rejsen fra en sandhed til en fortælling om damp-cigaretter og gaming? Det skyldes internettets uransaglige veje, og dette er netop kernen i det fænomen, som over de senere år er blevet kendt som fake-news.

Internettet er kendetegnet ved tilgængelighed, åbenhed og hastighed, og det er alle positive dyder, som desværre også er sårbare. For når brugere tror på det indhold de finder via internettet, så spreder det sig også med lynets hast. Og sådan er det også i tilfældet med Duncan Hunter. Historien er i bund og grund ligegyldig, og lige netop derfor researcher brugerne ikke på, hvorvidt historien faktisk er sand. De tager den blot til sig, som information og deler den. Sådan er medieforbrug blevet i dag.

 

 

 

Skriv en kommentar