Danske webshops brager frem – men flere frygter for fremtiden

Der er et godt og gedigent opsving undervejs i dansk økonomi, og det kan mærkes i både detailhandlen og i de mange danske forretninger, som baserer sig på online handel. Danskerne er vilde med at handle i danske webshops, men ikke alle tror på, at festen forstsætter.

Dansk e-handel igen imponerende i 2016. Hele 16% steg omsætningen for de danske webshops, og i følge en ny undersøgelse fandt danskerne i 43 % af alle handlerne frem til deres endelige produkt via en søgemaskine. Arbejdet med online optimering bliver derfor også vigtigere og vigtigere for de danske webshop, hvis de ikke skal tabe terræn til de store internationale webshops.

Store shop fører an

En undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internet Handel viser, at det primært er de store webshops, som brugerne kender gennem massiv branding og mere traditionel markedsføring, men også mindre med veletablerede webshop oplever succes.

Hos Børn i Balance i Helsinge, som forhandler Motorisk Legetøj, oplever man også stor fremgang.

– Vi kan mærke, at vi har fokuseret på SEO, Adwords og optimering af Nyhedsbreve, fortæller Jette fra Børn i Balance.

Skeptikere tror på udenlandsk online dominans.

Direktør Sebastian Gullak fra Atcore kritiserer i Børsen fredag FDIH for ikke at råbe vagt i gevær i forhold til internetgiganterne som benytter Big Data i markedsføring og tilpasning. Amazon, Zalando og Ebay ligger alle i toppen over shops, som danskerne handler i, og det bekymrer direktøren, at disse giganter i langt højere grad bruger Big Data som grundlag for markedsføringen end de små danske webshops gør.

I Børsen skriver han således: “Først når dansk e-handel formår at gøre langsigtede investeringer udi digitaliseringen og datadrevne platforme, har vi en chance.” – Og det er klart også en udfordring for de danske webshops, men få har midlerne til at investere i den rette software til sådanne markedsføringsløsninger, hvor automatisering og nøjagtig tilpasning og målretning af løsningen sker i forhold til den enkelte kunde.

Skriv en kommentar