Den digitale vej til hurtigere at komme ovenpå efter hård træning

åbne glas

Vi kender det vel næsten alle sammen, at efter en hård omgang træning, så er man øm i musklerne, flere dage efter. Men findes der nogle smarte metoder til at komme sig hurtigere over ømme muskler? 

Recovery boots 

Der findes blandt andet nogle såkaldte Recovery boots, så når du har støvlerne på, presses de venøse væsker tilbage, hvilket medfører øget blodgennemstrømning – og dermed ilt og næringsstoffer – omkring musklerne, som er med til at genopbygge beskadiget væv.
Denne behandlingsform er behagelig og uskadelig, uden nogle former for risiko eller bivirkninger.
Man mener at 20 min. i recovery boots, svarer til op til 48 timers passiv restitution. 

Hvorfor får man ømme muskler? 

Grunden til at man får ømme muskler, skyldes at der ved hård træning nedbrydes muskelproteiner, som så får kroppen til at reagere ved at genopbygge musklerne endnu stærkere end de var før. Denne proces giver stive og ømme muskler indtil musklerne er helt genopbygget igen. Med jo mere du træner, jo mere vender kroppen sig også til at genopbygge musklerne og derved være mindre stivhed og ømhed, forbundet med den proces. 

Myter omkring træning? 

En af de klassiske myter er at udtræk inden og efter træning mindsker ømme muskler, det er ikke sandt, men det hjælper med at strække ledene og musklerne så man forebygger risikoen for skader.
En anden myte er at ømhed viser sig på anden dagen, og den myte er faktisk sand da ømhed typisk viser sig 24-36 timer efter hård træning. Så har du haft fat i de tunge vægte en fredag eftermiddag, kan du have svært ved at rejse dig fra sengen søndag morgen.
Eller myten der lyder, dropper du træning, bliver dine muskler til fedt
det passer ikke for uden træning mister du muskelmasse, men det bliver ikke til fedt. Det bliver til aminosyrer, der efterfølgende omsættes og forbrændes. Stopper du mere i munden, end du forbrænder, bliver det derimod til fedt. Derfor skal du ud over at have styr på din kost holde dit energistofskifte i gang ved at træne og vedligeholde din muskelmasse, så du har en effektiv forbrændingsmotor kørende hele tiden.  

Skriv en kommentar