Google slår Apple af pinden

I en god del år har Apple siddet tungt på tronen, som det mest værdifulde brand. Den tid er dog slut i hvert fald for en stund. Det amerikanske medie Brand Finance, har udgivet deres nyeste liste over de mest værdifulde brands, og her er det altså ikke længere Apple der sidder på tronen, men må se sig slået af søgemaskine giganten Google.

Udover uden sammenligning at være verdens mest brugte søgemaskine, så er Google naturligvis meget mere, og står som de fleste nok er bekendt med også bag styresystemet Android, som er det mest udbredte styresystem til smartphones. Generelt er Google og Apple konkurrenter på rigtig mange punkter, så det passer nok de gode mennesker på Mountain View (Googles hovedsæde) rigtig fint, at Apple ikke længere anses som det mest værdigfulde.

Rapporten der følger i kølvandet på listen siger eksempelvis at Apple, er faldet 27% i værdi i løbet af det sidste år, hvilket er en hel del, når virksomheden anslås at have en værdi på intet mindre end 107 milliarder dollars. Til sammenligning opgøres Google til at være 109,5 milliarder dollars værd – hvilket er en stigning på 24% i forhold til året før. Faldet hos Apple skyldes blandt andet, at mange analytikere ikke tror på, at Apple vil kunne fornye sig og være innovative nok i fremtiden, hvilket i sidste ende, vil have en effekt på virksomheden.

LEGO stormer til tops

På den meget positive side set med danske briller, så er LEGO kommet ind på en meget imponernede førsteplads over verdens stærkeste brands foran netop blandt andre Apple og Google, LEGO er i kroner, øre og dollars naturligvis ikke lige så meget værd, men brandværdien vurderes altså til at være den stærkeste i verden. LEGO der blandt andet forhandles her, kan dermed brøste sig af at være det første danske brand nogensinde der får denne placering.

Der er naturligvis mange af denne slags lister, og det er derfor heller ikke nødvendigvis den uforbeholden sandhed, men Brand Finance anses som værende en af de absolut mest troværdige kilder.

Skriv en kommentar