Kan du stole på prissammenligninger på nettet?

Forfatter | Skrevet ierhverv, Online No comments

Dette indlæg er et betalt indlæg - det indeholder betalte links.

Danskerne er et folkefærd af ”krejlere”, der altid går efter at handle der, hvor varerne er billigst. Det er blevet nemt på nettet på grund af de mange prissammenligningssites på nettet. Dem er der efterhånden mange af – både nicheorienterede og dem, der sammenligner alle former for produkter. Spørgsmålet er bare, hvor meget du kan stole på resultaterne.

Uanset om du er i markedet efter et nyt tv, en ny bredbånds- eller tv-leverandør eller har brug for at købe en ny mobil eller anden elektronisk gadget, gør du sikkert som alle andre danskere. Tjekker prisen på en af de mange prissammenligningstjenester, der findes på nettet.

De findes i mange forskellige afskygninger. Problemet er bare, at ikke alle giver dig et lige ærligt svar, når du søger efter den billigste leverandør. For hos nogle er feltet snævret ind til kun at omfatte dem, der giver kommission til tjenesten og hos andre af tjenesterne kan leverandørerne betale sig til en placering i toppen som såkaldt sponseret eller populært valg.

De fleste nichesites modtager kommission

Der hvor du især bør tage prissammenligningerne med et gran salt, er på de mange nichesites, der skriver om en meget snæver gruppe af produkter. Det kan være hjemmesider, der omhandler senge, kaffe og kaffemaskiner eller sites, som anmelder husholdningsprodukter eller vurderer låneudbydere. De har oftest en magasin- eller blogagtig tilgang til tingene, hvor de skriver om både forskellige produkter og relevante emner inden for den pågældende produktkategori.

Her er der tit anmeldelser af nærmere udvalgte produkter eller produktkategorier, f.eks. filterkaffemaskiner, vaskemaskiner eller lignende. Til hver artikel er der også en sammenligning af priserne på det pågældende produkt hos en række forskellige webshops.

Prisoversigten er dog ikke komplet, men består udelukkende at de webshops, der giver kommission af det salg, som et klik fra den pågældende hjemmeside giver. Du får altså ikke nødvendigvis den billigste pris, ved at bruge prissammenligningen på siden – kun den billigste af de udbydere, der giver kommission til den pågældende hjemmeside.

Ikke altid den billigste leverandør er øverst

Hos nogle af de store prissammenligningssites, hvor du kan sammenligne priser på alle former for produkter, kan du også komme ud for, at det kun er de leverandører, der køber sig adgang til prissammenligningstjenesten, som er med i prissammenligningerne. Altså findes der muligvis andre leverandører, der vil kunne levere det pågældende produkt endnu billigere – ironisk nok måske fordi de ikke betaler for at være med i prissammenligningerne.

Hos andre prissammenligningssites igen kan du risikere, at de øverste pladser reelt set ikke er de billigste. I stedet er de sponserede og mærkes tit med dette eller kaldes for ”Populære” eller lignende. For på samme måde som firmaer kan købe sig til de første fire placeringer med annoncer i søgeresultaterne på Google, sælger nogle af de største prissammenligningssites de øverst pladser i prissammenligningerne til dem, der byder ind på dem.

Det betyder, at du måske først finder den leverandør, der reelt set er billigst længere nede på listen. Så tjek altid priserne på de øverste placeringer for at sikre dig, at den billigste leverandør ikke først dukker op på tredje- eller fjerdepladsen.

Ny spiller gør op med uigennemskueligheden

En forholdsvis ny spiller har dog fra starten valgt at gøre op med uigennemskueligheden i branchen. Derfor har de valgt altid at vise den billigste pris øverst i alle deres prissammenligninger. Samtidig har de også lukket for sponserede placeringer og arbejder målrettet på, at få så mange forskellige leverandører med i deres prissammenligninger som muligt.

Det gør de ved at trævle nettets webshop igennem for de produkter, som folk søger på, og så rangere de udbydere der sælger det pågældende produkt. Så på den måde skulle deres prissammenligninger gerne give et meget mere retvisende billede af, hvilke udbydere der er billigst på markedet.

”Vi vil gerne gøre op med uigennemskueligheden. For i vores øjne bliver en prissammenligningstjeneste useriøs, hvis du som bruger kan gå ud og finde varerne billigere andre steder. Det vil vi gerne undgå ved at fungere lidt på samme måde som Google”, forklarer Sune Berg Hansen, som er en af bagmændene bag Priceshare, som tjenesten hedder.

Til hver prissammenligning kan brugerne også vælge at få vist udbyderne efter popularitet, altså hvilke udbydere af det pågældende produkt, som flest andre brugere af Priceshare har klikket på. Derved kan du som forbruger nemmere vurdere, om den leverandør der ligger i toppen af prissammenligningen, også er en, som andre forbrugere har tillid til. Det er en ekstra lille sikkerhed for at vælge en leverandør, som er til at stole på.

Smid en kommentar