Mulighederne ved førstepladser i Google

kontor

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

SEO, eller søgemaskineoptimering, har i mange år været et essentielt element i mange virksomheders markedsføringsstrategi, og er det fortsat i dag. Men selvom dét at ligge nummer 1 i søgemaskinerne er et ufatteligt godt udgangspunkt for salg og flere kunder, så er det ikke altid så simpelt.

Mange virksomheder får mange besøgende som resultat af deres førstepladsplaceringer, men langt fra størstedelen af disse ender med at konvertere til kunder eller leads. Hvis bare det var så simplet. Men det betyder altså ikke, at en førstepladsplacering er mindre relevant for en virksomhed.

Hav købsrejsen in mente

Alle produkter eller ydelser har en købsrejse. Det er den rejse, som kunden har inden vedkommende foretager et køb. Denne købsrejse er ufatteligt varierende for virksomhed til virksomhed, og afhænger i stor grad af, hvilket produkt/ydelse man sælger, prispunktet, målgruppen og konkurrencen på markedet.

Hvis man sælger biler, er det helt sikkert en længere købsrejse end hvis man sælger telefonopladere. Kunden laver meget mere research, indhenter flere tilbud og undersøger markedet flere gange over en længere periode. En telefonoplader derimod er noget, som mange blot køber det første og det bedste sted, de finder den. Købsrejsen her er noget kortere. For at optegne købsrejsen for produktet/ydelsen, kan det godt være relevant for dig at hente hjælp fra nogle, der har erfaringer med udfordringen. Et SEO firmakan være en god investering og hjælpe din virksomhed med at overkomme denne udfordring.

Så hvis vi antager, at man lægger nummer et på søgeord relateret til bilkøb, kan du være helt sikker på, at det ikke i sig selv betyder salg. Men blot det, at du får en interesseret besøgende ind på din hjemmeside, kan betyde alverden for dig.

 

Flere besøgende skaber værdi

Når en person har besøgt din hjemmeside, selvom de ikke køber, har de faktisk stor værdi for dig. Den data, de efterlader i forbindelse med deres besøg, kan du nemlig bruge til at påvirke dem igen efterfølgende. Inden for digital markedsføring er der i dag ufatteligt mange muligheder for at ramme din målgruppe og/eller besøgende på din hjemmeside igen og igen gennem det man kalder ”remarketing”.

Remarketing går ud på, at man på tværs af en lang række platforme, rammer sine besøgende igen med nye annoncer for virksomheden, produktet og/eller ydelsen. På den måde kan du altså forblive ’top-of-mind’, hos potentielle kunder, hvor når købsrejsen er ved at være ved sin ende, vil være mere tilbøjelige til at vælge jeres produkt/ydelse.

Der er derfor flere fordele ved at ligge nummer 1 i søgemaskinerne. Det er ikke kun her-og-nu salg og konverteringer, der giver din virksomhed værdi, men også den langsigtede investering i en ny målgruppe, besøgende på din hjemmeside, der kontinuerligt bliver større og større, og som du har mulighed for at ramme gennem diverse platforme såsom samtlige sociale medier, Google Ads, YouTube og meget mere.

Man kan ikke alt selv

Så at ligge nummer 1 i søgemaskinerne kan altså være en ufattelig vigtig investering for din virksomhed. Men at komme til den eftertragtede førsteplads, er ikke en nem opgave. Du kan være sikker på, at ALLE dine konkurrenter går efter den samme førsteplads, som dig. Konkurrencen er stor, og det gør ikke opgaven mere overkommelig. Det kan derfor godt betale sig at hente kompetent hjælp udefra. Mange vælger at anvende et SEO firma til denne proces, og forståeligt nok. Når man allierer sig med rådgivende og eksekverende eksperter inden for området, er man sikker på, at man er på rette spor mod topplaceringerne.

 

Skriv en kommentar