Når købet starter online

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Mange virksomheder tænker ikke over, hvordan deres kunders købsprocesser egentlig ser ud. Særligt B2b-virksomheder, hvor der sælges store og dyre løsninger til ganske få virksomheder, kan have en lang og snørklet vej, og derfor er det vigtigt, at virksomheder får kortlagt deres kunders digitale købsprocesser, for selv små ændringer kan resultere i store resultater.

Fremtiden i forretning ligger i optimering af micromoments eller mikromomenter, hvor man som afsender af kommunikation eller sælger af produkt, ser på at optimere marginaler til egen fordel, og det er virkelig vigtigt, når man sidder med store handler.

Julefrokoster sælges lige efter julefrokosten

Et godt eksempel kunne være det danske eventbureau Grunk Event, som årligt leverer firmajulefrokoster til rigtig mange danske virksomheder. Med grundig analyse, har man her erfaret, at der, når den interne planlægningsproces af firmajulefrokoster påbegyndes i de danske virksomheder, arbejdes meget aktivt med online research. Det har længe været kendt, at købsprocessen oftest starter online, men salgsapparatet i B2B virksomheder er træge, og er endnu ikke tilpasset det digitale verdensbillede. Derfor er det også en effektfuld indsigt for sådan en virksomhed, at vide, at man kan påvirke allerede i indledende faser.

Hos Grunk Event har det givet indsigt i, hvordan og hvornår det endelig køb påbegyndes, og det har resulterer i, at man nu fokuserer markant mere på digital markedsføring, idet man har erfaret, at fordelen ligger i at være bare blandt de tre virksomheder, som udvælges i den indledende research. Herefter påbegyndes det faktiske salgsarbejde, men det bliver gjort noget nemmere, hvis man allerede er blandt de få udvalgte, og det er man, når man kommer frem først i Google.

At optimere købsprocessen handler ikke nødvendigvis om at optimere til Google. Dine kunders købsproces behøver slet ikke starte online, men det er meget vigtigt, at danske virksomheder får indsigt i, hvor og hvordan den starter.

Skriv en kommentar