Niche-shops er de store vindere hos Google

En decideret sejr er der nok ikke tale om, men det bliver mere og mere klart, at danske webshops som er specialiseret og afgrænset til små nicher i højere og højere grad opnår markedsdominans gennem stærkt arbejde med søgemaskinerne.

Mange danske webshops har stor succes med at specialisere sig indenfor nichefelter og så dominere markedet for netop dette. Har man den rigtige vare, den rigtige slagplan og det rigtige hold til at hjælpe kan man med stor succes fokusere på nichefelter. Hos Stofgiganten i Esbjerg har man gennem en række år arbejdet med at opnå succes indenfor salg af metervarer, hvilket har vist sig at være en sund forretning. Ruller med stof til kundernes egne hobbyprojekter langes dagligt over disken, og med en del positive anmeldelser på Trustpilot må det siges at være blevet en sund niche at arbejde med. Og det skyldes blandt andet arbejdet med at optimere shoppen efter Googles designer – gøres dette, kan man over tid opnå rigtig gode placering i Google søgninger, hvilket så også giver god forretning.

Facebook for fuld blæs

Shoppen har ydermere aktiveret de mange sy-entusiaster der dagligt benytter Facebook, til at skabe trafik til shoppen, til at informere om nye varer på lager, og måske vigtigst af alt til at inspirere brugerne til nye projekter. Det er lige præcis denne opskrift som virker for mange små shops, som bruger facebook til at berige kunderne med nye ideer og dermed også behov. Herigennem skabes salg, som ikke koster meget i forhold til markedsføring, og som samtidig brander virksomheden som involverende og brugerengagerende.

Adwords sikrer trafik

For mange nicheshops, som ikke har opnået tilstrækkeligt med gode placeringer i Google, er der også god forretning af hente i at benytte Googles Adwords-produkt. Adwords er de annoncer, man som bruger ser, når man f.eks søger efter metervarer.  Skærmbillede 2017-02-27 kl. 12.02.27

 

Er man villig til at give lidt af sin omsætning til Google kan dette være løsningen for at opnå trafik og omsætning. Og det er mange shops.

En ny undersøgelse fra FDIH viser, at de danske internetshoppere er godt tilfredse med de oplevelser de har i danske nicheshops. Undersøgelse konkluderer i hvertfald, at knap 50 procent af alle danske onlineshoppere ville anbefale deres seneste oplevelse til venner, familie og bekendte. Det er med andre ord en lys fremtid, vi danskere går i møde, og det lader til, at danske webshops er på rette vej.

 

Skriv en kommentar