Skal knappen være rød eller grøn?

Forfatter | Skrevet iOnline No comments

Dette indlæg er et betalt indlæg - det indeholder betalte links.

Vi lever i en verden, der i stigende grad bliver mere og mere digitaliseret. Det er der nok ikke nogen, der er i tvivl om, eller sætter spørgsmålstegn ved. En ting der bliver ved med at stige er omsætningen der online handlen. Der bliver årligt handlet for over 130 milliarder, og omkring halvdelen bliver handlet via mobilen.

En kæmpe del af vores indkøb bliver altså lavet online, og derfor gør webshops naturligvis også meget for at tiltrække sig kunder til deres butikker, og ikke mindst at få dem til at købe noget. Det bliver testet, analyseret og forsket meget i kundeadfærd og hvordan man får kunderne til at bruge flest muligt penge.

Amazon er naturligvis en af de helt store pionerer på området. Amazon er da også uden sammenligning verdens største supermarked, hvor man kan købe alt fra dagligvarer til tøj, robotter og naturligvis  bøger, hvor det hele startede.

Det betyder optimering

Hvis du selv har en webshop eller på anden vis sælger produkter eller ydelser online, så kender du sikkert til problematikken. Hvordan sælger man bedst muligt sit produkt, budskab eller ydelse. Hvordan konverterer man en besøgende til en betalende kunde.

I fysiske butikker bruges der milliarder på at undersøge kundeadfærd, og analysere hvor de forskellige ting skal stå for at der købes mest muligt af dem. Det er eksempelvis naturligvis ikke tilfældigt, at tyggegummiet altid står ved kassen, hvor man står i kø. Når man alligevel står der, tænker man måske lige på ånden, eller at man savner noget at tygge på.På den måde ryger der millioner af tyggegummipakker ned på båndet hvert år.

Optimeringsmuligheder

Som webshop er der mange muligheder for at optimere, og det koster ikke det samme som at skulle rykke rundt på alt i en butik. Det betyder eksempelvis meget om din købsknap er rød eller grøn. Hvor stor knappen er og hvor på siden den befinder sig. På konverteringsoptimisme.dk kan du læse meget mere om denne del.

Når alt kommer til alt, så handler det i sidste ende om tre ting, der gør sig gældende for rigtig mange ting her i livet, og de tre ting er test, test og test. For selvom noget virker godt i teoriens, så KAN dine kunder agere anderledes. Du bør derfor altid teste, splitteste og så lige teste igen.

Det er derfor at hjemmesider og webshops ikke ser ens ud – det er nemlig forskellige ting, der virker forskelligt fra shop til shop og fra kunde til kunde.

Smid en kommentar